Yoroen's varen.

1996 - 1998 - 1999 - 2001 - 2003 - 2005 - 2007 -

Op dit stuk van mijn homepage staat een stuk over het heden en verleden van mijn zeemansloopbaan. Je kan ook een webpagina bekijken over mijn reis in de zomer van 1999 aan boord van P&O Nedlloyd Sydney, en er zijn verhalen te vinden van onder anderen een voormalig Sparks (radio officier).

Eigenlijk is de scheepvaart mij nog net niet met de paplepel ingegoten. Ik kom uit een binnenvaartfamilie. Mijn vader, mijn opa en mijn overgrootvader hebben gevaren. Door de sloopregeling is mijn opa ermee gestopt en mijn vader is toen aan de wal gaan werken. Toen ik 7 was ben ik lid van de Scouting geworden. Eerst nog met landactiviteiten en vanaf mijn 11e jaar ook op het water. Met een binnenschip als varend clubhuis, en een aantal bootjes erbij waarmee ik heb leren varen (zeilen, roeien, wrikken).

m.s. Dutch Faith

Ms Dutch Faith, ten anker op de Humber.

m.s. Dutch sailor

Ms Dutch Sailor, vaart nu als 'West Sailor'.

Zo langzamerhand had ik mij bedacht om naar de zeevaartsschool te gaan. Dat heb ik gedaan nadat ik de HAVO niet heb afgemaakt. Sowieso was dat een stuk leuker omdat het een veel praktijkgerichtere opleiding is dan de HAVO. Deze opleiding duurt 4 jaar (Middelbare Zeevaart School). Het laatste jaar is een stagejaar. In dat jaar moet je een bepaald aantal dagen in een monsterboekje (soort zeemanspaspoort) vermeld staan als opvarende van een schip. Als je takenboek (boek met een aantal opdrachten zoals o.a. verslagen maken) ook goed genoeg is krijg je je Middelbaar Maritiem Officier diploma. Daarna kan je je Machinistendiploma, Stuurmansdiploma en Vaarbevoegdheid gaan regelen bij de DGG (Directie Generaal Goederenvervoer) en de Scheepvaart Inspectie.

In de zomer van 1996 ben ik gaan varen als stagair bij Gebroeders Broere Shipping Services. Mijn eerste schip was de Dutch Faith. Net 4 maanden van de werf af toendertijd, dus gloednieuw.

Dat was wennen zo opeens dat varen. Het is natuurlijk een heel ander wereldje. Maar ja als jezelf gewoon je best doet (ik ben ook door schade en schande wijs geworden) en jezelf aanpast dan is er geen enkel probleem. Na een maand kregen we de eerste keer slecht weer en werd ik ook een beetje zeeziek. Ik ben niet over m'n nek gegaan maar daar zat ik niet ver vanaf. Daar ben ik gelukkig snel over heen gekomen. Met de Dutch Faith heb ik de eerste paar maanden vooral op de Noordzee gevaren en daarna ben ik ook een keer of wat de Middelandse Zee ingeweest. (Heerlijk is dat in december met je korte broek lopen!) Tweede kerstdag kwamen we in Vlissingen aan (vanaf Sarroch op Sardinie in Italie) waar ik verlof kreeg. Doordat we al een aantal keer in R'dam en omgeving waren geweest was ik al is een avond of weekendje thuis geweest, ofwel van boord getrapt!

Gebroeders Broere logo

Gebroeders Broere

Pakhoed Scheepvaart logo

Pakhoed Scheepvaart

Vopak logo

Vopak Shipping

Broere Shipping logo

Broere Shipping

Na 3 weken ben ik in Antwerpen aan boord van de Dutch Sailor opgestapt. Dit schip is in het begin van haar bestaan het kleinste Grote Vaart schip geweest van Nederland. (Er was toen de 75 meter grens tussen KHV en GHV). Met dit schip heb ik van de Noordzee en Ierse Zee tot en met de Golf van Biscaye gevaren. De mooiste reis die ik met dit schip heb gemaakt was toch wel vanaf Stade naar Maydown. Stade ligt op de Elbe bij Hamburg in de buurt en Maydown ligt in de buurt van Londonderry in Noord Ierland. De route ging langs Schotland door de Pentland Firth. Mooie omgeving en verschrikkelijk veel stroom in de Pentland ( ongeveer 10 knopen ( 1 knoop = 1852 meter per uur ). De dag voor Koninginnedag ben ik van boord gegaan (goede planning was dat!).

ms Mamry former 'Dutch Master'

Ms Mamry (2006, Maas Noord). Voorheen 'Dutch Master'.

ms Jacobus Broere

Ms Jacobus Broere.

Twee weken thuis geweest en daarna in Rozenburg aangemonsterd op de Dutch Glory. De Dutch Glory evenals het zusterschip de Dutch Master zijn in het begin van dit millenium verkocht. De 'Glory' onderhield een lijndienst tussen de Tees en Rozenburg (Rotterdam). Normaal werd er ongeveer elke 4 dagen geladen op de Tees, en deed je er 3 dagen over vanaf vertrek Rozenburg om weer leeg te zijn. Dus dat was best wel lekker rustig varen.Zeker zo in de lente. Dan kan het prima toeven zijn op de Noordzee. Elke week ging ik in Rozenburg een bergje videos halen. Meestal konden we elke dag van de week een andere band zien :-) Tegenwoordig heb je de video wat dat betreft niet echt meer nodig, aangezien er tegenwoordig satteliet tv aan boord van deze schepen is. Het liep alweer richting de zomer periode, en dan wil het in de chemische business wel wat slapper zijn. Door het een en ander aan opgelopen vertraging had ik het geluk om precies de laatste dag van mijn stage af te kunnen monsteren van de Dutch Glory.

Na mijn vakantie ben ik gaan werken bij Broere. Ondanks dat ik zowel dek als machinekamer erg intresant vond moest ik kiezen. Doordat ik een lichte voorkeur had voor dek heb ik gekozen om stuurman te worden. Toendertijd was er nog voldoende personeel beschikbaar, en ging je voor je stuurman werd eerst een paar keer weg als matroos. Dit was gebruikelijk om extra ervaring. Mijn eerste reis als matroos was op de Jacobus Broere. Na 6 weken ben ik afgelost i.v.m. een cursus die ik moest volgen. Na dat verlof had ik dan ook mijn chemicaliëncertificaat.

Hierna ben ik op de Dutch Navigator terechtgekomen. Deze is in 1991 gebouwd en in 1998 verlengd samen met de 'Dutch Mate'. Ik ben op de Navigator 3 keer de Middelandse Zee in ben geweest. Een hoop slecht weer (zie de foto na een nacht mistral) gehad maar dat hoort erbij als zeeman! In de 2 ½ maand dat ik aan boord zat ben ik maar 1 keer echt wezen stappen en dat was niet zo geslaagd omdat ik een half uur na werktijd wegging met de taxi en de volgende ochtend een kwartier voor werktijd pas weer aan boord was. Na een paar uur werken ben je dan flink gebroken. Word je in elk geval hard van!

Half januari 1998 kreeg ik weer verlof, helaas geen kerst en nieuwjaar thuis, ook dat hoort erbij als zeeman. Met de kerst zaten we in slecht weer in het Kanaal een beetje te rampestampen, en met nieuwjaar zaten wij ten zuiden van Spanje (18 graden). Dat is ook wel is fijn!

ms Dutch Navigator in mistral

Ms Dutch Navigator, genomen na een mistral in de Mediteraneé.

ms Engelina Broere

Ms Engelina Broere ('98 verkocht als Angela).

Half februari ben ik op de Engelina Broere terecht gekomen. Hiermee hebben we heel de tijd over de Noordzee gecrosst (dus Antwerpen, Rotterdam, Dordrecht, Moerdijk enzo.). Helaas heb ik aan boord van de Engelina een bedrijfsongeval gehad waardoor ik een lange tijd uit de roulatie ben geraakt. (Heb ik in elk geval een beetje leren werken met HTML). Na bijna 8 maanden ziektewet was ik het aardig zat en ben nadat ik alweer uit de ziektewet was met de verkorte opleiding aan de hogere zeevaartsschool begonnen.

Transport & Offshore Services logo

Tijdens de zomervakantie van 1999 heb ik via Transport & Offshore Services 6 weken op een containerschip van P&O Nedlloyd gevaren. Daar kan je op de Zomer 1999 pagina en op de P&O Nll Sydney pagina meer over lezen. Het laatste schooljaar heeft TOS me nog diverse reizen aangeboden. In de voorjaarsvakantie zou ik aanvankelijk als 2e machinist op de Multraship 7 een reis naar Portugal maken. Helaas werd dit steeds verder uitgesteld en zou ik daardoor in de knoei met school komen. Dus dat ging niet door.

ms P&O nedlloyd Sydney maidentrip

Ms P&O Nedlloyd Sydney, maidenvoyage.

Multratug 7.

Ms Multratug 7.

Eind juli ben ik weer voor mijn oude werkgever die ergens in 2000 Vopak Chemical Tanker Services is geworden gaan varen. Een stuk naar boven toe kan je een rijtje logo's vinden welke zo de laatste 10 jaar in gebruik zijn (geweest). Hopelijk blijft het nu voor langere tijd hetzelfde.
Eind juli ben ik op ms. Dutch Glory gaan varen. De lijndienst op en neer Tees-Rozenburg. Na zo'n week of 3 ben ik halsoverkop met de loodsboot van boord gehaald om naar de Dutch Sailor te gaan waar ze me harder nodig hadden. Eind augustus ben ik anderhalve week naar huis gegaan om een laatste herexamen te doen en daarna mijn hogere zeevaartsschool diploma op te halen. Hierna heb ik 2 keer op mts. Dutch Engineer gevaren, waar tevens een groot survey bijzat, dus droog zetten in het dok. Weet ondertussen aardig de weg door de dubbele bodems van de Engineer te vinden :-(. In het prille begin van 2001 ben ik wederom naar huis gegaan voor verlof.

In 2001 kregen we bij Vopak Shipping een grote verbetering van de arbeidsomstandigheden. De grootste verbetering is de vaar/verlof verhouding. Deze was 2 op 1 en dat zou nu 1 op 1 moeten zijn. Van 2 maanden op en eentje af varen we nu 6 weken op en 6 weken af.

ms Dutch Engineer in het droogdok van HVO Vlaardingen, 2000.

Ms Dutch Engineer, droogdok Vlaardingen (2000).

Dutch Pilot passeert Vlissingen.

Dutch Pilot passeert Vlissingen.

De tijd hierna heb ik enige tijd vertoefd op de zogeheten 'noordzee' schepen gevaren. Uiteraard is die naam niet voor niets. Alhoewel dat niet altijd van toepassing is. Zo heb ik op de 'Dutch Faith', normaliter toch noorzee crosser bij uitstek in die torn maar 1 keer Engeland aangedaan, en voor de rest een hele hoop havens tussen zuidwest Spanje (Huelva) en West Zweden (Uddevalla). Leuk, want zo kom je onverwacht toch in allemaal oorden waar we niet even vaak komen. De huidige Faith is een wereld van verschil met de oude. Een stukje naar beneden zie je een foto van de Alce voorheen Dutch Spirit, het zusterschip van de Faith. De foto is genomen vanaf de 'Dutch Mate' terwijl we Livorno uit voeren.

Terwijl ik deze alinea schrijf (2006) begint de Faith ook al op leeftijd te komen. Tien jaar oud al ondertussen, maar ondanks dat is het nog steeds een behoorlijk modern schip. Voor de stuurlieden is het een fijn dek om op te werken, en de brug is ver 'gecomputeriseerd'. Qua verdere scheepsautomatisering valt het nog mee in vergelijking bijvoorbeeld met het Nedlloyd schip waar ik op voer. Omdat daar met geintegreerde officieren word gevaren, staat in de donkere uren op zee het machinekamer alarm bijvoorbeeld op de brug! Het is zover geautomatiseerd dat je bijvoorbeeld een ruim kan lenzen (leegpompen) vanaf de brug. Bij Broere wordt echter 'gewoon' met machinisten en stuurlieden gevaren, en heeft een machinist het alarm 's nachts.

Ecdis scherm Dutch Emerald 2003, Egeïsche Zee

Ecdis Dutch Emerald, Egehe Zee (2003).

Alce te Livorno, voorheen Dutch Spirit.

Alce te Livorno, voorheen Dutch Spirit (zusterschip Faith).

Voor de mensen die de huidige Dutch Faith niet kennen iets over de nautische kant van het schip. De brug heeft 2 onafhankelijk van elkaar werkende Ecdis-en (Electronic Chart Display Information System), ofwel electronische zeekaarten. Toen deze schepen net nieuw waren mochten ze als test *zonder* papieren zeekaarten werken. Het komt er op neer dat er wat papieren overzeilers en een paar detailkaarten (R'dam en Straat Dover bijvoorbeeld) aan boord zijn. Zo wordt kaart verbeteren wel heel gemakkelijk met elke week een cd-rom met kaartverbeteringen. Daar word een 2e stuurman blij van :-)

Elk moment zie je de actuele (gps) positie van het schip in de kaart geprojecteerd. De arpa (automated radar plotting aid) radars zijn gekoppeld aan de elektronische kaart. Als je een schip plot op de radar kan je dat schip ook weer in de kaart geprojecteerd zien. Reisvoorbereiding gaat ook handig, niet meer 1 koers in 16 verschillende kaarten zetten, maar (in principe) in 1 keer klaar

Op zo'n brug barst het van de computerschermen, er zijn er om en nabij 11.

  • 3 van de 2 elektronische kaartcomputers,
  • 2 van de radars,
  • 1 van de machinekamer,
  • 1 Live Situation Report (LSR),
  • 1 personal computer,
  • 2 van de Inmarsat-C (tbv satelliet communicatie),
  • 1 van de ladingcomputer.
  • En dan hebben we nog niet de diverse LCD en LED displays (LCD: Liquid Crystal Display, LED: Light Emitting Diode) geteld, dat zal de 11 zeker te boven gaan.



    Dutch Emerald going upriver Teesside 2006

    Dutch Emerald, op de Tees 12-1-2006.

    Dutch Emerald in de Finse archipel.

    Dutch Emerald in de Finse archipel onderweg naar Kotka (2003).

    De winter van 2003 was intresant. Ik heb toen een reis gemaakt op het toendertijd nieuwste schip van de rederij de 'Dutch Emerald'. Qua uitrusting is dit schip een beetje vergelijkbaar met de 'Dutch Faith', alleen is alles uiteraard nog wat moderner. Na wat regulier werk zijn we de Baltic ingegaan. En dat betekend het ijs in. Het schip heeft daar speciale ijsversterkingen voor al vanaf de bouw. Het weer was best goed. Gelukkig voor ons geen temperaturen van -30! De lange onderbroek had ik voor niks mee, want het is overdag zelfs een keertje 10 graden boven nul geweest. De nachten vroor het meestal maar licht. Tijdens het varen door het ijs is het uitzicht schitterend, alleen voor het werk en het comfort aan schip is het zeker bij zware ijsgang minder prettig (en dan druk ik me denk ik nog heel netjes uit).

    Bastiaan Broere, 2003 Vlaardingen Oost werf.

    Bastiaan Broere al glimmend aan de werf 4-12-2003.

    Aan boord van Dutch Progress dwars van Galicië.

    Aan boord Dutch Progress dwars Galicië (NW Spanje) 27-01-2004.

    Eind 2003 kwam ik voor het eerst op de 'Bastiaan Broere'. Hier zat ook het grote 15-jarige survey bij. Kort hierna in 2004 kreeg ik een 'vast' schip. Dat was de 'Dutch Mate'. Niet verkeerd, qua lengte is dat één van de 2 langste schepen van de vloot, en qua tonnage zitten deze een haartje onder de rond het millenium opgeleverde 'Dutch Aquamarine' en 'Dutch Emerald'. De 'Mate' is evenals de 'Dutch Navigator' in 1998 verlengd. Eigenlijk op het nieuwe stukje erbij is het een zusterschip van de Bastiaan en Jacobus.

    Ergens in de laatste maanden van 2004 kwam ik in de gelegenheid om voor het eerst (tijdelijk) als eerste stuurman te gaan varen op een 'oude bekende' de Dutch Engineer. In 2005 kreeg ik mijn vaste promotie tot eerste.

    Alcedo langszij A&P Frontage Teesside, 2006

    Alcedo gemeerd A&P Frontage steiger op de Tees 04-02-2006.

    Brug Alcedo.

    Alcedo, deel van de brug en ladingkantoor.

    Gebruikelijk is dat als je net gepromoveerd bent je naar één van de oudere schepen gaat. Echter ik mocht naar de kruiplijncoaster Alcedo welke tot de nieuwste schepen van de vloot hoort. Maar, dat heeft uiteraard een reden.... De 'Alcedo' is oorspronkelijk voor Van Ommeren (Transtank) gebouwd. Aldaar had men een andere filosofie over zeescheepvaart dan bij Broere. Ofwel, het schip is wezenlijk anders dan ik gewend was op de andere Broere schepen. Qua leeftijd van het schip mag je niet klagen, maar verder is het voor Broere begrippen eigenlijk een stap terug in de tijd. Dat maakt dit schip uiteraard wel erg leerzaam en tevens een uitdaging. Dat laatste komt ook doordat het schip pas sinds de zomer van 2005 onder Nederlandse vlag en geheel Nederlands management vaart.

    Oorspronkelijk in 1999 is het schip gebouwd met thuishaven Rotterdam. Echter dat heeft maar kort erop gestaan. Tot aan de zomer van 2005 heeft de Alcedo de Luxemburgse vlag gevoerd, en werd het schip gemanaged door een Belgisch/Luxemburgs bedrijf. Na de omvlagging zijn de officieren die reeds dienst deden op de schepen meegegaan. En dat geeft nog een verschil met de andere Broere schepen. Het aantal nationaliteiten aan boord ligt een stuk hoger. Arabisch, Vlaams, Wallonisch, Filipijns en Nederlands. Ook dat is weer is wat anders dan ik gewend was. En dat is juist weer leuk en leerzaam.

    Als je hierdoor nieuwsgierig bent geworden naar het varen bij Broere Shipping raad ik aan om contact op te nemen met Broere Shipping. Ook kan je kijken op de site zeebenen gezocht of op Spetterende opleidingen.

    Valentijnsdag 2007 was mijn laatste dag als zeeman aan boord van een Broere tanker. In Stade (Duitsland) ben ik van boord gegaan om aan een nieuwe uitdaging te beginnen. De mensen aan boord hebben hun best gedaan om het niet te gemakkelijk te vergeten, het schip was gepavoiseerd, en mijn hutdeur was dichtgeplakt. Stiekum wilden ze me denk ik niet kwijt.

    Stolt Fulmar, Latchford Locks, Manchester Ship Canal

    Stolt Fulmar verlaat Latchford locks, oktober '05.

    Stolt Glory

    Stolt Glory, augustus '08, Terneuzen.

    Ongeveer twee weken later ben ik met mijn walbaan gestart in Stolt Tankers 's hoofdkantoor in Rotterdam als shipoperator voor de regionale Europese vloot. Met mijn ervaring als eerste stuurman op vergelijkbare schepen ging mij dit goed af. In 2008 kreeg ik de kans om enkele maanden als grote vaart operator bij de global operations afdeling te werken. Een erg intresante en uitdagende tijd, met de bijhorende leercurve. Ondertussen ben ik teruggekeerd bij de regionale vloot (SNIES = Stolt Nielsen Inter European Services). Doordat ik behoorlijk flexibel ben heb ik recent nog voor heel korte tijd bijgesprongen op de global operations afdeling toen zij even onderbemand waren. Ondanks dat dit voor erg korte tijd was maakt deze afwisseling het werk erg leuk. En je roest niet zo snel vast!

    North Sea Tankers logo

    Aansluitend ben ik ruim 10 jaar werkzaam geweest voor North Sea Tankers BV. Een ambitieuze, en in de eerste jaren een snel groeiende rederij. Dit was een fantastische kans, en erg uitdagend om de operations op te zetten voor een startup. Dit is doorgegroeid naar een rol als leidinggevende van de operations afdeling met daarnaast het takenpakket kwaliteit en veiligheid.

    Chemship - The Industry Favourite

    Tegenwoordig ben ik werkzaam bij Chemship BV, een scheepseigenaar met geavanceerde chemicalientankers gespecialiseerd in de parcel trade van hoogwaardige chemicalien. De rol daar is me op het lijf geschreven ondersteunend binnen het hele bedrijf met allerlei zaken.

    Naar boven / To top

    E-mail me.