Zomer 1999, P&O Nedlloyd Sydney

In 1999 was ik een verkorte opleiding op de hogere zeevaartsschool aan het doen. Voor de zomervakantie had ik mij ingeschreven bij diverse uitzendburo's. TOS was de eerste die me belde dat ze werk hadden. Een reis van Europa naar Japan op ms. P&O Nedlloyd Kowloon. Verder naar onderen het verhaal over de reis die ik uiteindelijk op een ander P&O Neddloyd schip maakte.

P&O Nedlloyd Kowloon

Dit is de P&O Nedlloyd Kowloon. Ze is momenteel een van de grootste containerschepen ter wereld. Om je even met wat droge feiten om de oren te slaan, er kunnen 6600 20 voets containers ( lengte container is 20 voet = 6m60) op. De Kowloon is bijna 300 meter lang, voor de voortstuwing is een hoofdmotor van zo'n 96.000 pk beschikbaar (toendertijd zo ongeveer de grootste dieselmotor ter wereld). De schroef weegt al 90 ton (90.000 kg). De dienstvaart is 24,5 knopen en dat is ongeveer 45 km/uur. Een klein idee van de electriciteitsvoorziening. Er staan 4 MAK 8M32's in voor generator aandrijving. Waar ik bij Vopak mee vaar heb je op een aantal schepen (o.a Dutch Emerald, Dutch Faith) die met één zo'n motor als hoofdmotor varen!

De reis zou vanuit Rotterdam naar Singapore en Japan en weer terug gaan, maar uiteindelijk liep het anders. Het uitzendburo had iemand anders voor de 'Kowloon' die er al vaker op had gevaren en had toen de "P&O Nedlloyd Sydney" voor mij.

P&O Nedlloyd Sydney

En daar is die dan in de stad waar ze d'r naam vandaan heeft. Ik ben in HongKong aan boord gegaan waar we voor anker hebben gelegen tot we in een nieuwe dienst terecht kwamen. Met deze dienst zijn we naar Qingdao (China) , Pusan (Korea), Los Angeles en Seattle gegaan waar ik weer van boord ben gegaan. Niet verkeerd zo'n reis voor de zomervakantie toch?

Gegevens P&O Nedlloyd Sydney.

Lengte over alles : 210,1 m. Dat was 2 keer zo groot als het grootste Broere schip waar ik tot dan toe op gevaren had.
Breedte : 32,3 m
Zomer diepgang : 12,50 m
Air Draught : 53,46 m
International Gross Tonnage : 31333 mt
International Net Tonnage : 18650 mt
Bunkers, Heavy Fuel Oil : 4431 m3, Diesel oil : 186 m3, Lubricating Oil : 312 m3.
Tanks: Water ballast : 10444 m3, Fresh Water: 195 m3.
Hoofdmotor : MAN B&W 8K80MC-C, 28880 kW (ongeveer 36.000 pk) bij 104 omwentelingen
Schroef 6 bladen diameter: 7,3 m
Boegschroef: 1300 kW (ongeveer 1750 pk).

Carter hoofdmotor

Hier hebben we een kijkje in het carter van de hoofdmotor. Zoals je mischien kan zien op deze 'top kwaliteit foto' word er in de motor gewerkt. In het midden kan je de drijfstang zien. Deze motor is minstens 11 meter hoog, en heeft een vermogen van ongeveer 36.000 pk. Omdat we geruime tijd voor anker hebben gelegen in HongKong hadden we mooi even de tijd om de klus in het carter te doen. Erg indrukwekkend is dat zo'n grote motor. Als je dan ook nog weet dat die motor met z'n 36000 paarden maar maximaal 104 omwentellingen per minuut maakt.....

Hong Kong view

En dan nog even een uitzicht op HongKong vanaf 'the Victoria Peak' , op de voorgrond zie je Hong Kong site, op de achtergrond (aan de andere kant van het water) zie je Kowloon, een ander deel wat bij HongKong hoort. Deze foto heb ik genomen op een zondag toen ik bijna heel de dag op de wal ben geweest. Samen met de kok-hofmeester hebben we is wat van HongKong bekeken, ahum eigenlijk wel een beetje de bierprijzen bekeken in Hong Kong (met dank aan de sticker van Willem Barendz marofs on tour in Ned Kelleys te Tsim Tsai Tsui).

P&O Nedlloyd Sydney

Vanaf hier gaat het voornamelijk over de tijd aan boord van de P&O Nedlloyd Sydney. In de zomer van 1999 heb ik ongeveer 6 weken gewerkt aan boord van motor schip (ms) P&O Nedlloyd Sydney. Ik ben eerst naar Hong Kong gevlogen waar ik de dag na aankomst aan boord ging. Ik had niet zo goed geslapen tijdens de vlucht van Amsterdam naar Hong Kong (een uur of 11) mocht ik een beetje gaan bijslapen in het Panda hotel.

Panda Hotel Hong Kong. Hong Kong met de tender naar P&O Nedlloyd Sydney. Toren op Hong Kong side.

In de vroege morgen werd ik wakker en ontdekte ik de normale lengte van de mensen uit Hong Kong. Die zijn niet langer dan 1m60 of 1m70, zo hoog zat de douche kop namelijk gemonteerd. Niet echt fijn als je meer dan 2 meter lang bent.
Na het ontbijt ben ik met de de agent naar een containerterminal gegaan vanwaar we met de tender naar het schip zijn gegaan. De P&O Nedlloyd Sydney lag namelijk voor anker. De enige containers die aan boord waren waren leeg. In Zuid Oost Azie hebben ze meestal tekort aan lege containers omdat hiervandaan grote volumes aan lading vandaan komen. Uit Europa komen vaak zwaardere containers, dus zullen ze in Europa wel een overschot aan lege containers hebben.
Wij werden als eerste schip ingefaseerd in een nieuwe dienst, de CKX: China Korea Express. Al de lege containers zijn gelost met kraanpontons terwijl we voor anker lagen. Op de foto hierboven in het midden is het met wat moeite te zien dat ze langszij liggen. Een van de kraanpontons lag naast de gangway zodat ik moest wachten tot ik aan boord kon komen.
Na 12 dagen ankeren zouden we vertrekken naar Shanghai, Qingdao (beide China), Pusan (Zuid Korea), Los Angeles en Seattle (USA). In Seattle zou ik van boord gaan om weer naar huis te vliegen. Het schip ging hierna terug naar Pusan en Hong Kong om weer aan hetzelfde rondje te beginnen.

In de dagen dat we geankerd waren is het een paar keer mogelijk geweest om naar de wal te gaan. Een van de eerste dagen ben ik (4e maritiem officier = Marof 4 = MO 4) samen met de MO 2 en MO 3 en de Kok-hofmeester naar Kowloon geweest. Kowloon is een van de delen van Hong Kong. Ook ben ik een keer van zondagochtend een uur of 10 tot 's avonds de wal opgegaan. De tender bracht ons vanaf het schip naar de Kowloon Ferry pier. Daarvandaan heb ik de Star Ferry (zie foto) naar Hong Kong side genomen. Het weer was hardstikke goed dus ben ik naar de Victoria Peak geweest. Hiervandaan heb je (bij goed zicht) een heel goed uitzicht over Hong Kong, Kowloon, etc. Er staat een foto van het uitzicht een stuk verder naar boven in de Zomer 1999 tekst.

Hong Kong skyline vanaf de Star Ferry. Mijn hut aan boord.

De rechter foto is van mijn hut. Uiterst rechts is nog net te zien waar mijn natte ruimte was, met eigen douche toilet en wastafel. De hut was op het 5e dek gelocaliseerd aan de voorkant van de accomodatie. Twee dekken hoger lag de brug. Het raam had een uitzicht naar dek. Helaas als we een beetje beladen waren zag ik dus voornamelijk containers vanuit mijn raam (poort). Dit uitzicht staat ook op een van de foto's wat meer naar beneden. De hut gebruikte ik het meeste om erin te slapen en te douchen (wassen). Soms schreef ik er is een kaartje of brief. We konden aan boord ook e-mailen. Op het boord computer netwerk was Ship to Shore for Windows aanwezig. Met behulp van een internet gateway van gncomtext en met de satteliet communicatie (Inmarsat) werd de email 2 maal daags verzonden en ontvangen van en naar ons scheeps email adres. Natuurlijk was dit oorspronkelijk voor zakelijke mail bedoeld maar gelukkig konden we hier ook prive gebruik van maken. Attachements waren uit de boze ivm de bandbreedte. Ook aanwezig was een fax gateway, ook ideaal. Deze manier van communiceren waardeerde ik wel. Een heel stuk sneller dan normale post (op z'n snelst in een week of 2 antwoord) tegen een email beantwoord binnen 2 dagen.

Vanwege een naderende orkaan (typhoon) zijn we anker op gegaan naar een veiligere ankerplaats in de buurt van HongKong. De typhoon kwam (gelukkig) niet over ons heen zodat we hierna weer wat dichter in de buurt van Hong Kong voor anker zijn gegaan. Een paar dagen hierna zijn we langszij de container terminal gegaan. Nog eventjes met de kok hofmeester naar het zeemanshuis gegaan, wat echter na een half uurtje al dicht ging :( Maar dat was natuurlijk wel beter voor mijn nachtrust ;)

Het eerste schip in de nieuwe dienst ging helaas niet naar Shanghai uiteindelijk, dus zijn we op het gemakje naar Qingdao gevaren. Een andere typhoon naderde de Gele Zee (waar wij naar toe voeren) dus hebben wij ons best gedaan om wat beschutter te liggen. Achteraf is deze typhoon over Zuid Korea heen gegaan, wat oostelijker van ons (wat wij helemaal niet erg vonden).

Het cilinder koppen bordes van de hoofd motor De (toenmalige) dienst van ms P&O Nedlloyd Sydney

De linkerfoto is het bovenste dek van de machinekamer. Dit deel is het koppenbordes omdat je hier naast de cilinderkoppen staat. Op dit dek was onder andere de machine controle kamer gesitueerd. Je ziet nu de bovenkant van de hoofdmotor een MAN B&W L80MC. De 80 cm staat voor de cilinder boring. Het vermogen van deze motor is 36.000 pk die het schip een vaart geeft van zo'n 22 knopen (een knoop is een zeemijl per uur, een zeemijl is 1,852 km zodat dit 40,7 km/hr is). In de motor ontstaan dusdanige krachten dat er om zijwaartse kruishoofd krachten op te vangen een hydraulisch systeem is aan gebracht.

Rechts is de vaarroute aangegeven toen ik aan boord was. Tegenwoordig vaart de P&O Nedlloyd Sydney een andere dienst. Die kan je bekijken via de P&O Nedlloyd website met behulp van het vessel tracking system.

Na Qingdao zijn we in een dag naar Pusan gevaren waarna we vertrokken voor de oversteek naar Los Angeles. Dat was een dag of 11 varen, met hierin een tijdsverschil van 8 hours en het passeren van de datumgrens. Dus bijna elke dag de klok verzetten. Ook betekende dat we een van de dagen de klok 23 uur terug zetten. Ofwel 1 uur verder en een dag terug. De kapitein stelde dit vast in de nacht van zondag op maandag zodat we dus 2 rustige zondagen op zee hadden. En dat had uiteraard ook op een maandag gekund, dan hadden we er daar 2 van gehad.... Het weer was niet zo tijdens de oversteek. Ondanks dat het zomer was hebben we zo'n 6 of 7 dagen mist gehad. Als we ver zicht hadden konden we de voormast zien. Het voordeel was dat de Stille Oceaan zijn naam eer aan deed :-)

Het (geladen) uitzicht uit mijn hut. varende op de Stille Oceaan de dag voor aankomst Los Angeles

De linkerfoto is het uitzicht vanuit mijn hut op de containers. Rechts zie je de containers die bovenop het luik van ruim 5 stonden en het uitzicht naar achteren. Los Angeles was de eerste keer voor het schip dat we de Verenigde Staten van Amerika aandeden. We zouden dus een coastguard inspectie krijgen. Het schip was net een jaar oud dus dat zou geen onoverkomelijke problemen moeten geven. Als MO-4 was ik de veiligheidsofficier an heb tijdens deze oversteek dus ook alle veiligheids- en levensreddende middelen gecontroleerd. Natuurlijk niet als ik brugwacht had of in de machinekamer aan het werk was, maar in de extra uurtjes die ik maakte.

We kwamen zondagmiddag (15 augustus) aan op Terminal Island Los Angeles (Long Beach). 's Avonds zijn we met een man of 4 de wal opgegaan. natuurlijk erg gezellig. De volgende ochtend ging ik aan de slag in de machinekamer, ik had een mooi klusje met mijn punthoofd. het schoonmaken van een aantal zware olie filters. De coastguard kwam die ochtend ook aan boord. We hebben een schip verlaten oefening gedaan en een brandrol. De inspectie hebben we succesvol afgerond.

De bulb gezien vanaf het voordek tijdens het varen. De boeg schroef electro motor van boven gezien.

De volgende dag vertrokken we naar Seattle. Een auditor van kantoor voer mee voor een eerste audit om te kijken of we de eerste ISM audit (International Safety Management) konden halen. Meer informatie over ISM kan je vinden op de site van de International Maritime Organization.

De linkerfoto is de bulb gezien vanaf het voordek. Dit ding schijnt te schelen in de snelheid. De rechterfoto is in de bak genomen naar beneden met uitzicht op de electro motor die de boegschroef aandrijft. Een boegschroef wordt alleen tijdens manoeuvreren gebruikt. Dat wil zeggen dat deze (normaal) geen effect meer heeft als je meer dan 6 knopen vaart (ongeveer 11 km/hr). De boegschroef wordt onder andere gebruikt bij het meren van het schip langszij een kade.

Puget Sound 1 Puget Sound 2

Voor aankomst in LA (Los Angeles) hadden we een klein feestje in de bar. Die startte om 16:00, zodat ik dus naar de brug toe mocht voor de zeewacht en de kapitein naar de bar toe kon. Om een uur of 18:00 kwam de 1e stuurman naar boven zodat ik nog een staartje van het 'feestje' mee kon maken. Half 7 werd namelijk het avondeten opgediend. Het feestje was omdat de kapitein in LA van boord ging en er een nieuwe hoofd werktuigkundige aan boord kwam (hwtk). De hwtk die van boord ging ging samen met mij in Seattle van boord. Het binnenliggen in Seattle was een beetje verkort door een staking van vrachtwagenchauffeurs (die de containers naar de haven brengen). Samen met de hwtk heb ik ook nog een bescheiden feestje gegeven vanwege ons vertrek. Nu was het onder anderen mijn feestje en hoefde ik dus niet te werken.

De foto's zijn 's ochtends genomen terwijl we op de Puget Sound voeren, het water tussen Canada en de USA wat naar Seatle en Vancouver leid. Onze vlucht was een dag later. Volgens het normale schema zou het schip dan ook vertrekken, maar vanwege de staking werd dat zo vroeg zodat wij 's middags al van boord moesten. Toen we van boord gingen zijn we eerst naar de immigratie en douane geweest en daarna naar een motel dichtbij SeaTac airport. Erg goed gegeten, zo goed dat ik erna zowat in m'n motelkamer in slaap viel. Ik werd nog wel bijtijds wakker om wat van het avondleven in de buurt van het vliegveld mee te pakken. Ik had niet zo'n zin met m'n na het avond eten dipje helemaal naar dowtown te gaan. Maar de barretjes in de buurt waren ook gezellig.

Vanaf luik ruim 1 naar de brug. Seattle skyline.

Nog wat meer foto's ;) De linker is vanaf het luik van ruim 1 (bijna helemaal voorop) naar achteren genomen. Het schip heeft 5 ruimen, 4 voor de accomodatie en eentje (nr 5) achter de accomodatie en machinekamer. Sommige van de ruimen waren geschikt voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Zo hadden deze ruimen bijvoorbeeld explosie vrije verlichting. op het luik zie je sjorstangen (turnbuckles) liggen. Deze zijn voor een deel van het vastzetten van de containers. Daarachter zie je containers en je ziet ook net de brug met een berg antennes hierop en het schavotje. Het schavotje is de plek waar het magnetisch kompas staat.
De andere foto is een deel van de skyline van Seattle.

Net gemeerd in Seattle. Seatle Seatac airport

Links liggen we net gemeerd in seattle aan een containerterminal. De foto is vanaf de bakboordse (links van voor naar achteren gezien) brugvleugel genomen. Iets verderop ligt een Maersk containerschip (het blauwe schip).

De eennalaatste foto is Seattle Sea Tac airport. De laatste etappe van mijn reis om de wereld. Een uur of 8 vliegen naar Amsterdam Schiphol. Heb een stuk beter geslapen in het vliegtuig dan op heenreis, maar nog steeds te kort. Mijn pa en m'n vriendin hebben me op Schiphol opgehaald terwijl ik een beetje op was, ze hebben me wel een beetje wakker gemaakt ;)

De laatste foto is door een maatje uit mijn klas van de hogere zeevaart school genomen. Hij werkte toen via hetzelfde uitzendburo bij P&O Nedlloyd. Tegenwoordig vaart hij daar ook weer. De foto is genomen vanaf ms APL Germany, een gecharterd schip. Wij lagen hier leeg voor anker in Hong Kong. Mijn maatje zag ons liggen, alleen wij hebben hem niet gezien, druk als we waren. In elk geval nog bedankt voor de foto JPH.

P&O Nll Sydney geankerd Hong Kong genomen vanaf de APL Germany

Tevens dank aan een welwillend iemand van het kantoor van P&O Nedlloyd in London voor het ter beschikking stellen van een aantal van deze foto's. P&O Nedlloyd homepage.

Naar boven / To top

E-mail me.