Retourtje Ierland aan boord ms Northsea Trader door Willem Kroon.

Vrachtschip reisverslag.

Klik op de foto's voor een vergroting, terug of back klikken om terug te keren.

In september 2002 maakte ik als passagier een 6 daagse reis met het containerschip “NORTHSEA TRADER”. De Northsea Trader is een feeder. Feeders zijn 'kleine containerschepen' die containers brengen en ophalen op plaatsen waar de grote 'rond de wereld' containerschepen niet kunnen komen. Ik meldde mij op een zaterdagmiddag. Zij lag toen in de Beatrixhaven in Rotterdam. Toen ik met mijn tas aan boord kwam trof ik in eerste instantie niemand aan. Ik kon ongehinderd op de brug en in de hut van de kapitein komen. Nabij die hut mijn bagage maar gestald en op ben zoek gegaan naar de bemanning. Ik trof de kapitein en de 1e stuurman in de pantry. De kapitein, een Zweed, had geen ervaring met meevarende passagiers. Hij was net voor mij aan boord gekomen en begreep niet zo goed wat er leuk aan was om vrijwillig zo’n reis te maken. De Russische 1e stuurman had wel ervaring met passagiers en bracht mij vlot naar de ruime eigenaarshut. Deze hut was kraakhelder, maar al een ruime tijd niet meer gebruikt. Maar na het opnieuw in gebruik nemen van de badkamer verdween de “putlucht” snel. De hut lag aan de bakboordszijde in een gangetje waarop alleen de deur van het hospitaaltje uitkwam. Veel privacy dus. Via dat gangetje kwam je op een achterbordes uit. Hier was het tijdens de reis heerlijk toeven.

NorthSea Trader Eigenaarshut

Northsea Trader.

De eigenaarshut.

Het laden en lossen was nog tot diep in de nacht aan de gang. Het was nog niet duidelijk wanneer de reis zou beginnen. Ik besloot een glaasje whisky te nemen en daarna wat te gaan slapen. Op dat moment had ik vanuit mijn hut nog ruim zicht op het voorschip. Dat werd al snel anders. Met een hoop kabaal werden er containers voor mijn raam gestapeld. De rest van de reis is dat zo gebleven, alleen uitzicht naar opzij.

’s-Nachts omstreeks 03.00 uur hoorde ik de motor starten. Ik lag lekker en had zoiets van het lukt zonder mij ook wel. Uiteraard ga je toch kijken en ik had al snel in de gaten dat wij aan het verhalen waren. Kennelijk stonden er in de buurt nog wat containers die mee moesten.
Het schip vertrok definitief op zondagmorgen omstreeks 09.00 uur. We waren amper op weg of ik zag in de verte een oude bekende van mij aankomen, namelijk de Containership VI. Op deze feeder had ik 2 jaar eerder een reis naar Helsinki gemaakt. Zie het reisverslag elders op deze site.

Containerships VI voor de Botlek (boei). Maas uitgaand.

Containerships VI voor de Botlek (boei).

Voor de Hoek.

Het was weer een leuke belevenis om op de brug getuige te zijn van het naar zee gaan. Het was mooi en rustig weer. Dit is trouwens zo de hele reis gebleven.
Ondanks dat de Northsea Trader als thuishaven Winschoten had, dus een in Nederland geregistreerd schip was, was ik de enige Nederlander aan boord. Zoals ik al aangaf was de kapitein een Zweed, de 2 stuurlieden en de 1e machinist Russisch en de overige bemanningsleden Polen.

Kapitein en eerste stuurman op de brug. Een bui.

Kapitein en eerste stuurman op de brug.

Een bui.

Ik was al een kleine 25 jaar niet meer in het Kanaal geweest. Het was mooi helder weer met een uitstekend zicht.
Hierna nog wat foto’s gemaakt bij Landsend en in de Ierse Zee.

Lands End. Sunny spells.

Lands End.

Zonnige perioden.

Op dinsdagochtend arriveerden wij op de rede van Belfast. Belfast ligt aan een wel mooie baai. De haven is niet zo groot, uiteraard wel veel ferryverkeer.

Aanloop Belfast op de brug. Bijna bij de laad/los kade.

Op de brug tijdens aanloop Belfast.

Bijna bij de laad/los kade.

NS trader langszij vanaf voren. TV werkjes.

Northsea Trader vanaf de kade.

TV werkjes.

Op de rechter foto is achter de schoorsteen één van de matrozen weer eens bezig met het draaien aan de tv antenne. Dmv woeste brullen vanaf dek krijgt hij instructies. Het duurde even voor ik in de gaten had wat er eigenlijk aan de hand was. Leek op een heleboel heibel, maar uit het verleden weet ik dat het soms heel lastig is om een goed beeld te krijgen op deze manier. Het dek onder de matroos (in rode overall) was “mijn”dek.

Aankomst Rhein Partner. Meer haast bij vertrek Rhein Partner.

Aankomst Rhein Partner.

Meer haast bij vertrek van de Rhein Partner.

Telefoonkaarten bootje. Tijdens laden de aankomst van ms. BG Rotterdam.

Het telefoonkaarten bootje.

Tijdens het laden aankomst van ms. BG Rotterdam.

In Belfast ligt de containerterminal ver buiten de stad. De bemanningsleden gaan zelden of nooit de wal op. Wel willen ze graag naar het zeemanshuis om daar goedkope telefoonkaarten te halen. Met de werkboot ging dit het snelst.

Aanloop pieren Dublin. Lastige manoeuvres.

Aanloop van de pieren van Dublin.

Lastig manoeuvreren dwars op de stroom.

Ook Dublin heeft geen grote haven. Met veel wind en stroom is het lastig afmeren daar. In Dublin kan je leuk de wal op. Uiteraard is er veel meer te zien dan bootjes, maar deze moest ik vastleggen, een plaatje.

Kristina Regina. Vertrek Dublin.

Kristina Regina.

Woensdagavond een mooi vertrek uit Dublin.

Even bijbeunen als machinist in de machinecontrolekamer. De poolse kok.

Even bijbeunen als machinist in de controlekamer.

De poolse kok.

Op vrijdagavond lagen we weer aan de containerterminal op de Maasvlakte. Die terminal is heel erg groot. Denk niet dat je daar naar de poort kan wandelen. Ook de afhaler kan daar wanhopig moeten zoeken.
Al met al was het een mooie rustige reis. Het eten was eenvoudig maar goed. De sfeer aan boord was gezellig.

Mochten er nog vragen zijn: E-mail Willem Kroon

De foto rechts onderaan geeft goed aan dat de Russische 1e stuurman het wel leuk vond om weer eens een passagier aan boord te hebben. De kapitein kon er wat moeilijker aan wennen. Hij was een opstapper en soms had ik het idee dat hij dacht dat ik van kantoor was. Dus niet.

De loods bij Hoek van Holland. 1e stuurman.

De loods bij Hoek van Holland.

Eerste stuurman.

Groeten
Willem Kroon

Jeroen bedankt voor het plaatsen.

Naar boven / To top

E-mail me.